HANSJONGKINDKOPe
item1a3b item1a item1a1 item1a3 item1a3a item1a4
item1a3b2 item1a5 item1a1b item1a3d    

BM1 De MDF plaatjes bestel ik op grootte bij de HUBO. Die zagen ze voor mij op maat uit een grote 6 mm. plaat. Daarna zonder gesso direct met olieverf en medium 10:1 (terpentijn/lijnolie) op het paneeltje. Dat zuigt meteen naar binnen. Daarna kan je direct overheen met olieverf in 5:1 medium. Na drogen een fluweelzacht verfoppervlak waar de ondergrondstructuur van het MDF nog doorheen schijnt. Je kan er eventueel nog een keer overheen. Als compositie heb ik een morandi gebruikt.

 

BM2 Deze digit hoort tot mijn categorie random digits. Je zet doorlopende lijntjes waarvan de stappenrichting bepaald wordt door een tabel waarin de getallen 1 t/m 4 random verdeeld zijn. Je begint te tekenen met de stapjesregel: 1 naar rechts; 2 naar boven, 3 naar rechts, 4 naar beneden. Het vlak vul je met 10 verschillende random paden. Er blijven tekeningen over die later met oker kunt invullen. Grotten-tekeningetjes

 

 

BM3 Bij het modeltekenen werkt het bevrijdend om niet meer te corrigeren als het er eenmaal staat. Een enkele lijn moet het zijn, dan maar een beetje fout. Niet eerst knoeien met potlood en overtrekken met inkt maar direct met inkt. Het komt de tekening ook ten goede door niet alle omlijningen te plaatsen maar ook hier en daar wat weg te laten zoals hier op verschillende essentiële plekken gebeurd is. Onze hersenen vullen het moeiteloos in.

BM4 Bij het maken van snelle modeltekeningen  werk ik soms anders dan gebruikelijk. Ik start met een dik penseel met aquartelverf en zet daar grofweg de figuur mee op. Na drogen zet ik hier en daar de lijnen erin met een tekenpen. Geen gekrabbel, maar meteen de lijnen -ook de foute- onwisbaar neerzetten op mooi papier dat snel droogt(bv. Fabriano Artistico: 300 grams 100% cotton).

Picasso kon heel goed tekenen en etsen in simpele lijn. Kijk maar eens in de vele Picasso biografieën voor prachtige modeltekeningen en getekende portretten.

BM5 Dit is een van mijn constructs. Deze zijn heel goed met Photoshop te maken, maar het is handig om daarbij "Paths" te gebruiken. Ik heb er ook een schilderij van gemaakt. Het hoort tot mijn afwerende digits Ik heb het dan te druk en probeer me af te sluiten om te kunnen werken. Realistische en surrealistische stillevens van de fijnschilders hebben ook van dat afwerende.

 

BM6 Dit is een construct dat meer open is. Het nodigt uit om naar binnen te komen tot een ontmoeting. Met Photoshop Paths (transparant) rode banen over een gradient. Het olieverf schilderij daarvan ziet er goed uit. De gradient schilderen met olieverf lukte goed. De vroege cubistische schilderijen van Braque b.v. van l'Estaque komen je ook tegemoet. Ze vragen naar contact met jou als toeschouwer.

                     

BM7 Minimal landscape drawing. Ik ga er vanuit dat je dat nog nooit gedaan hebt. Het is wat anders dan fotograferen. Bij fotograferen wordt alles precies weergegeven en het gaat razendsnel. Bij tekenen zit je in het landschap op een inklapkrukje. Je gaat deel uitmaken van het landschap en je verliest het begrip van tijd. Je kunt veel weglaten want het is na jaren toch nooit meer te controleren of het echt zo was.

Deze les BM7 gaat over het vinden van de horizon en middelpunt in het landschap. Dat is de lijn waar je straks alles aan ophangt. Je hebt daar een zelfgemaakt hulpmiddel voor nodig (zie figuur hiernaast). Je neemt een stuk dun karton en snijdt daarin een gelijkbenige driehoek met een tophoek van 45 graden. De basis van de driehoek maak je ongeveer zolang als de lengte van een nieuw HB potlood (17 cm.). Zet een hoogtelijn van basis naar tophoek en snij het topje eraf zodat de driehoek niet in je oog steekt als je erlangs kijkt. Ga op je krukje zitten en kijk met één oog recht vooruit langs de driehoek naar het gedeelte van het landschap dat je wilt tekenen. Houdt de driehoek zo, dat je één lijn ziet. Die lijn valt over de horizon en de lijn door het midden wijst naar het middelpunt van je gezichtsveld. Hier snijdt de boomstam het middelpunt op de horizon. Het middelpunt hoeft niet altijd op de middenverticaal van je papier te liggen. Je kan het papier iets meer naar links verschuiven zodat het middelpunt iets meer naar rechts op je papier komt te liggen. Blijf altijd recht vooruit kijken en draai je krukje als je iets anders wil tekenen.

Het karton van 45 graden is een doorsnede van de gezichtskegel waarin je alles scherp ziet met goed perspectief.

Nu eerst de afgeknotte driehoek maken en ermee naar alles om je heen kijken. Goed oefenen.

De volgende les gaat over hoe weinig je nodig hebt aan materialen om lekker minimal te kunnen tekenen.

 

 

BM8. Om te starten met lekker tekenen heb je maar weinig nodig.

  • HB potlood en puntenslijpertje;
  • zwarte ballpoint;
  • dik aquarelpapier 300g, ca 12 x 18cm blokje, liefst met wat katoen;
  • Talens/Rembrandt tubetjes Ivoorzwart en Hookersgroen donker;
  • aquarelpenselen no 1 en no 4 en no 8.
  • plastic bakje met kuiltjes om de verschillende tinten grijs en groen te maken;
  • de gelijkzijdige driehoek met afgeknotte tophoek uit BM7. Je kunt op de basis elke 2 cm nog een streepje zetten;
  • pipetje om de grijzen en groenen te verdunnen;
  • Alles is te krijgen in een goede tekenwinkel

      Het zal je misschien opvallen dat de lengte van het potlood, de breedte van              het blokje en de basis van de afgeknotte driehoek zo'n beetje hetzelfde is.

      Dat  gebruiken we om enigszins structuur in de tekening te krijgen. We kunnen       daar later weer in improviseren.           

      Vragen en opmerkingen naar kunst@hansjongkind.nl.

   
   
 
   
 
   
 
 
 
 
 
 
   
 
   
 
   
 
   
 
Home | Weblog Stamcel | Weblog Oersoep | Weblog Evolutie | Weblog beeld/muziek | Schilderijen | Digits | C.V. | Contact